Thursday, 19 April 2012

PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 4 IBADAT – BERSUCI DARIPADA NAJIS

PENGERTIAN BERSUCI DAN NAJIS

BERSUCI :
Membersihkan tubuh badan, pakaian, dan persekitaran daripada najis dan hadas.

NAJIS:
Benda-benda kotor pada hukum syarak yang menyebabkan solat tidak sah.

JENIS-JENIS NAJIS

NAJIS HUKMI
ERTI : Najis yang tidak dapat dilihat zatnya.
CONTOH : Air kencing yang sudah kering.
NAJIS AINI
ERTI : Najis yang dapat dilihat zatnya walaupun sudah kering.
CONTOH : Tahi dan darah.

BAHAGIAN-BAHAGIAN NAJIS

NAJIS MUKHAFFAFAH
- Najis ringan iaitu air kencing kanak-kanak lelaki yang berumur tidak lebih dua tahun yang hanya menyusu susu ibunya.

NAJIS MUTAWASSITAH
- Najis sederhana seperti tahi, darah, arak.

NAJIS MUGHALLAZAH
- Najis berat iaitu anjing, babi dan keturunannya serta benda-benda yang terbit daripada kedua-duanya.

ALAT-ALAT BERSUCI
1 - AIR MUTLAK
    CONTOH : Air hujan, air paip, air perigi, air mata air, air sungai, salji dan air embun.
2 - TANAH
3 - BENDA-BENDA KESAT
     CONTOH : Batu, kertas dan daun.

CARA-CARA MENYUCIKAN NAJIS

NAJIS MUKHAFFAFAH
  • Lapkan najis dengan kain kering
  • Renjiskan air mutlak ke atasnya
  • Lap hingga kering


NAJIS MUTAWASSITAH
  • Buang najis itu
  • Cuci tempat yang terkena najis hingga hilang warna, bau dan rasanya


NAJIS MUGHALLAZAH
  •  Buang najis itu
  • Cuci tempat yang terkena najis dengan air tanah
  •  Cuci dengan air mutlak sebanyak 6 kali hingga hilang warna, bau dan rasa
      FAEDAH BERSUCI
ü  Dikasihi oleh Allah
ü  Ibadah yang dilakukan diterima/sah
ü  Mendapat pahala
ü  Disukai rakan
ü  Badah menjadi bersih dan berbau harum
    AKIBAT TIDAK BERSUCI
Ø  Dimurkai oleh Allah
Ø  Ibadah yang dilakukan ditolak/tidak sah
Ø  Mendapat dosa
Ø  Dibenci rakan
Ø  Badan kotor dan mudah mendapat penyakit

Jika seseorang itu selepas mengerjakan solat, dia ternampak najis pada pakaiannya; adakah wajib ia mengulangi solatnya?


Para ulamak berbeza pandangan dalam masalah ini;
1.     Ulamak-ulamak mazhab Syafi’ie- menegaskan;
Batal solatnya dan wajib diulangi kerana ia menunaikan solat dalam keadaan tidak memenuhi syarat sah solat iaitu bersuci. walaupun sangkaannya semasa sedang solat bahawa dia bersih daripada najis, maka sangkaan itu tidak dikira kerana telah terbukti salah. Kaedah Fiqh menyebutkan; “Tidak diambil kira sangkaan yag telah ternyata salahnya”.

2.    Menurut mazhab Imam Abu Hanifah;
Tidak batal solatnya jika najis itu sedikit. Jika najis itu banyak, batallah solat dan wajib diulangi semula.

3.    Ada ulamak berpandangan;
Tidak batal solatnya sama ada najis itu sedikit atau banyak. Mereka berdalilkan hadis dari Abu Sa’id al-Khudri –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; “Suatu hari kami mengerjakan solat bersama Nabi S.A.W. Di tengah solat, Nabi menanggalkan dua kasutnya dan meletaknya di sebelah kirinya. Melihat berbuatan Nabi itu, kami pun turut melakukannya. Selesai solat, Nabi bertanya; “Kenapa kamu semua menanggalkan kasut?”. Kami menjawab; “Kami melihat kamu melakukannya, maka kami pun turut melakukannya”. Nabi berkata; “Di tengah solat tadi, Jibril datang kepadaku dan memberitahu bahawa di kasutku terdapat najis/kekotoran, maka kerana itulah aku menanggalkannya. Jika seseorang kamu datang ke masjid, hendaklah ia menterbalikkan dua kasutnya dan memerhatikannya; jika ia nampak ada najis, hendaklah ia menggosoknya ke tanah, kemudian bolehlah ia menunaikan solat dengan memakai kasutnya itu” (Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud). Berkata Imam al-Khattabi; hadis ini menjadi dalil bahawa sesiapa menunaikan solat sedang di pakaiannya terdapat najis yang tidak diketahuinya, maka solatnya adalah sah dan tidak perlu ia mengulanginya”. Selain Imam al-Khattabi, ulamak yang berpandangan serupa ialah Imam Ibnu Taimiyyah. Di dalam al-Fatawa al-Kubra, Imam Ibnu Taimiyyah menegaskan; “Sesiapa menunaikan solat dengan ada najis (pada pakaiannya) kerana lupa atau tidak tahu, tidak perlu ia ulangi solatnya”.




No comments:

Post a Comment